بررسی شاهنامه های چاپ سنگی رنگی در دوره ی قاجار، عنوان بخش عملی: تصویرسازی کتاب مصیبت نامه عطار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده عباس شهسواری
- استاد راهنما اکبر نیکانپور محمدتقی آشوری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
در دوره ی قاجار و پس از ورود چاپ سنگی به ایران شاهنامه از جمله آثاری بوده است که هنر و خوشنویسی در آن متجلی شده است. تصویرسازی شاهنامه، شامل مجالس و صحنه های نبرد، توسط نقاشان و مصوران طراحی می شده و در کتاب به چاپ می رسیده است. بنا به مستندات، نخستین شاهنامه ی چاپ سنگی در سال 1262 ه.ق در بمبئی چاپ شده است. تصویرساز این نسخه که به خط رضا حسینی شیرازی است مشخص نیست. اما نخستین شاهنامه ی چاپ سنگی ایران در تهران و با تصویرسازی میرزا علی قلی خویی منتشر شد. شاهنامه های مصور چاپ سنگی، در هند به چاپ می رسیدند و بعد از چند چاپ، شاهنامه ی مصور در ایران چاپ می شد. شاهنامه های مصور دوره ی قاجار را می توان به شاهنامه های مصور چاپ هند و شاهنامه های مصور چاپ ایران تقسیم کرد. معرفی شاهنامه های مصور چاپ هند از این جهت است که تصاویر و مجلس سازی های شاهنامه های هند، تاثیر زیادی بر تصاویر شاهنامه های چاپ ایران دارند و نقاشان ایرانی، استفاده های زیادی از تصاویر شاهنامه های چاپ هند داشته اند.
منابع مشابه
بررسی کتاب های چاپ سنگی مصور دوره قاجار
با انتشارات کتاب های چاپ سنگی در دوران قاجار زندگی دوباره مصور سازی کتب ایرانی آغاز گردید. علی رغم این که مصور سازی کتاب های چاپ سنگی از نظر کیفیت تفاوت های قابل توجهی بانگارگری قدیم ایران داشت اما با ادامه یافتن برخی سنت های کتاب آرایی و تاثیرپذیرفتن از هنر عامیانه و تاثیر متقابل بر آن برخی سنت های کتاب آرایی ایران در شکل و محتوایی متفاوت مجدداً احیا شد. هدف مقاله حاضر معرفی ویژگیهای ساختاری ک...
متن کاملبررسی جنبه های عرفانی در«لیلی و مجنون» نظامی و مقایسه ی آن با «مصیبت نامه ی» عطار
منظومه ی «لیلی و مجنون» نظامی گنجه ای، غمنامهای عاشقانه است که روح درد و رنج سالکان حق را آشکارا می توان در آن دید. لیلی و مجنون دارای قابلیت های زیادی برای تحلیل مفاهیم و صفات عرفانی است که گاه به طور مستقیم، در بیان نظامی و به خصوص از زبان پدر مجنون، و گاه به طور غیرمستقیم، در پس سخنان شاعر جلوه گر می شود. در این مقاله سعی شده است که قابلیت های عرفانی لیلی و مجنون در پرتو صفات و مقاماتی چون ...
متن کاملفرجام شناسی در الهی نامه و مصیبت نامه عطار نیشابوری
ایمان به مبدأ و معاد از ارکان حیاتی اعتقادات بشر است و سرآغاز دعوت پیامبران الهی نیز مؤمن نمودن مردم به غیب و واقعیت های نامحسوس است که دین خدا برآنها استوار است . از این رو در هر عصر و زمان بسیاری با کشش معرفت فطری و دینی از هر خدمتی به جامعه بشریت کوتاهی نکردند تا با مطالعه آیات الهی درجه فهم و یقین مردم را نسبت به مرگ و معاد فزون تر سازند .بدین مضمون در ادبیات عرفانی ما که انعکاسی از تفکر و ...
متن کاملتحلیل و بررسی نقد اجتماعی در مصیبت نامه ی عطار بر مبنای روش شناسی اسکینر
یکی از درخشانترین وجوه عرفان اسلامی– ایرانی، همزیستی و همدردی با تودهی مردم است. عارفان برجستهی ایران زمین، سعادت خود را در گرو سلامت ابنای بشر میدانسته، آمال و آرزوهای خود را برای نیل به آرمان شهر مورد نظرشان در قالب نقدهای مستقیم و غیر مستقیم بیان میکردهاند. یکی از این عرفای بزرگ، عطار نیشابوری است که در نقد سیاسی و اجتماعی، چهرهای ممتاز دارد. مثنویهای او پر از نقدهای تمثیلی تند و بی...
متن کاملویژگیهای بصری روزنامههای دوره قاجار در گذار از چاپ سنگی به چاپ سربی
در این مقاله، به بررسی ویژگیهای بصری روزنامههای قاجار و تطبیق این ویژگیها در دو دوره چاپ سنگی و سربی پرداخته شده است تا از این طریق، بتوان به تاثیرگذاری نوع چاپ در گرافیک این آثار پی برد. در این راستا، با بررسی نمونههای موجود در کتابخانه ملی و مرکز دایره المعارف، تعداد 60 عنوان از روزنامههای عصر قاجار، با معیار مدت زمان انتشار و همچنین نزدیکی با معیارهای مقبول امروزی در گرافیک مطبوعاتی، مط...
متن کاملمطالعه تطبیقی ویژگی های تصویرسازی، شاهنامه چاپ سنگی امیر بهادر یا دیگر شاهنامه های مصور چاپ سنگی ایران– پروژه عملی: خلق آثار نگارگری با استفاده از عناصر بصری شاهنامه ی چاپ سنگی امیربهادر
یکی از هنرهای گذشته ایران، با عمر کوتاه صد ساله، هنر نقاشی کتاب های چاپ سنگی است که در اوایل قرن بیستم میلادی در دوره قاجار، شکل گرفت. صنعت چاپ سنگی مدت 70 سال، تنها روش چاپ در ایران، به شمار می رفت و تا اواخر دوره ی قاجار تقریباً هر چه در ایران به چاپ می رسید؛ به این شیوه بود. کتب چاپ سنگی بخشی مهم از فرهنگ ایران بوده است؛ که می بایست؛ به عنوان بخشی از هنر ایران زمین مورد توجه قرار گیرند. اغ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023